söndag 1 mars 2009

Stackars Theos tänder

Nyköping är en jättefin stad och jag trivs här, men, och det ett stort MEN, det är ju totalt VÄRDELÖST att bo här när det händer något! Theo trillade förut och slog av minst två tänder och en är nu lös och slutade knappt blöda. Då är det Katrineholm som gäller - det är ju skandal. Ok att Nyköping inte största stan i Sverige men en tandläkare och en person som kan ta hand om sjuka barn på kvällar och helger, det är väl inte för mycket begärt?? Såna här saker händer ju alltid på kvällar eller helger av någon anledning, det är så typiskt. Vi kände nog båda två att vi ville ta allt och bara flytta till Linköping, det är jättejobbigt! Stackars lillplutten sover nu, han ser ut som han har varit i värsta slagsmålet med blod runt hela munnen och svullen överläpp och feta fläskläppen på underläppen. Det gör riktigt ont i mammahjärtat när man inte kan hjälpa honom.

Känns förresten riktigt skumt att man ska ringa 112 för att komma till jourtandläkare på helgen, vi hade "tur" att Theo trillade vid 9, för jouren kan man få tag på mellan 10-12 på helgerna, undra vad man gör om man slår sig på eftermiddagen? Dessutom var det helt krångligt att komma rätt först:

Jag: "jag fattade det som att jag skulle ringa hit om jag ska ha tag i en jourtandläkare?"
112: "Nej, då har du ringt helt fel! "

Jag ifrågasatte inte heller eftersom jag tyckte det kändes helt obehagligt att ringa 112, jag som har telefonskräck som det är :) Så jag fick ett annat nummer att ringa, kommer då till en privatperson... hmm... ringer sjukvårdsrådgivningen som säger att jag visst ska ringa 112, så upp på hästen igen och ringa 112. Blir då ialla fall kopplad till tandläkaren, men blir bortkopplad innan jag kommer fram till någon. Så jag får ringa 112 en gång till, blir då kopplad till Stockholm. Ok, erkänner - det var kanske vårt fel (skyller på Dennis som ringde första halvan av samtalet) vi sa väl inte Nyköping, men dels trodde jag att 112 såg vilken ort man ringer ifrån, dels borde dom väl fråga annars. Jaja, fick iallafall ringa 112 ytterligare en gång alltså och denna gång hamnade jag rätt, eller så rätt det kan blir här i Nyköping eftersom jag inte alls vill ringa till Katrineholm egentligen...

Hoppas det inte var alltför många olyckor ute i Sverige idag eftersom jag tog upp fyra 112-samtal...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!!
Hamnade på er bygga-hus-sida och vi sitter i husbyggartankar och tittar på precis samma hus (med samma planlösning) som ni valt. Jag har letat och letat i bloggen efter lite prisuppgifter men hittade ingenting. Tänkte bara höra om du kan delge vad huset (Allt ni betalade LB + vad grund, sprängning, sten osv) gick på? Inte inredning. Himla fint ser det ut iaf. Trivs ni bra?
Hälsningar Jenny, bjornis@hotmail.com

Anonym sa...

Nää men stackars lille Theo=(! Lät ju helt sick att det skulle vara så svårt att få hjälp, precis som du säger så är det ju på kvällar/helger sånt här trist händer.